campain
ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی

اگر شما عضله آسیب دیده دارید و باید مکرر از آن استفاده کنید، ماساژ ورزشی یک گزینه خوب برای شماست. همچنین اگر در معرض آسیب هستید، باز هم ماساژ ورزشی برایتان مفید است، چرا که می‌توانید از آن برای جلوگیری از آسیب های ورزشی استفاده کنید. شما همچنین می توانید از اسپرت ورزشی برای افزایش انعطاف پذیری و عملکرد خود استفاده کنید. علاوه بر این، ماساژ ورزشی می تواند برای از بین بردن درد، اضطراب و تنش عضلانی استفاده شود.

ماساژ ورزشی می تواند مانند ماساژ کامل بدن انجام شود و یا ماساژور ممکن است در قسمت هایی از بدن که نیاز به توجه بیشتری دارند تمرکز کند.فشار عمیق ممکن است با ضربات تسکین دهنده بسته به نیازهای شما جایگزین شود.

ماساژ ورزشی چیست؟

ماساژ ورزشی یکی از انواع ماساژهای شناخته شده و پرطرفداری است که تقریباً بیش از ۳۰۰۰ سال تاریخچه دارد. این نوع از ماساژ جزئی جدایی ناپذیر از ورزش شناخته شده و بسیاری از ورزشکاران مطرح سراسر دنیا از ماساژ اسپرت برای درخشیدن بیشتر در رشته های ورزشی شان از این تکنیک بهره می گیرند.

اگر دقت کرده باشید، تیم های اعزامی برای رقابت های جهانی همیشه یک نیروی ماساژور ورزشی را نیز همراه خود می برند. علت این همه توجه به ماساژ چیست؟! یکی از علت های این توجه این است که ماساژ نه تنها ورزشکار را از نظر جسمانی آماده شرکت در رقابت ها می کند، بلکه جلوی بروز بسیاری از صدمات ورزشی را نیز خواهد گرفت.

البته استفاده از ماساژ ورزشی محدود به ورزشکاران نمی شود و اگر فقط هفته ای یک بار،آن هم به صورت گذری ورزش می کنید هم می توانید از فواید ماساژ بهره مند شوید.

فواید اسپرت ماساژ

اسپرت ماساژ اگر توسط فرد خبره و حرفه ای اعمال شود می تواند مزایای بسیاری برای شخص ورزشکار به همراه داشته باشد.

  • جلوگیری از بروز آسیب دیدگی در آینده (ماساژ مستمر و برنامه ریزی شده)
  • درمان و کاهش دردها و گرفتگی های عضلانی
  • ایجاد تعادل در سیستم اسکلتی بدن
  • بهبود عملکرد ورزشکار
  • کاهش سطح هورمون های استرسی همانند کورتیزول
  • احساس آرامش و کاهش اضطراب
  • جلوگیری از تشکیل بافت اسکار در محل آسیب دیدگی
  • افزایش محدوده حرکتی مفاصل
  • کاهش درد و گرفتگی‌های عضلانی
  • جلوگیری از بروز آسیب دیدگی
  • افزایش انعطاف پذیری
  • بهبود گردش خون
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • افزایش دامنه حرکتی ورزشکار
  • ریکاوری سریع
  • سم زدایی از بدن

تکنیک های مختلف در ماساژ ورزشی

درمانگر‌ها از تکنیک‌های مختلفی در ماساژ اسپرت استفاده می‌کنند که این تکنیک‌ها بر اساس نوع ورزش و نیاز بدن ماساژ گیرنده انتخاب می‌شود. شما باید برای انجام ماساژ ورزشی به درمانگر‌های مخصوص این نوع ماساژ مراجعه کنید و یا از دستگاه‌های ماساژور استفاده کنید.

اسپرت ماساژ معمولاً شامل استفاده از یک یا چند تکنیک می‌باشد که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

۱- ماساژ سوئدی:

برای کاربردهای خاص عضلانی از تکنیک‌های ماساژ سوئدی استفاده می‌شود.

۲- ماساژ فشرده:

از فشرده سازی ریتمیک به منظور ایجاد نرم کنندگی و راحتی در بافت‌ها استفاده می‌شود.

۳- ماساژ Cross-Fiber:

از تکنیک‌های اصطکاکی این نوع ماساژ برای ایجاد کشش بیشتر در عضلات بزرگ استفاده می‌شود. همچنین برای ایجاد اصطحکاک ارزی و کاهش چسبندگی کمک به افزایش انعطاف‌پذیری از آن بهره برده می‌شود.

۴- ماساژ Tender Point:

در تکنیک‌های این نوع ماساژ از انگشتان دست برای از بین بردن اسپاسم‌های عضلانی و درد‌های شدید بهره برده می‌شود.

۵- ماساژ لنفاوی:

در ماساژ اسپرت از تکنیک‌های لنفاوی برای بهبود اعصاب و تخلیه بهتر مایع لنفاوی بدن استفاده می‌شود.

فیلم آموزش تکنیک های ماساژ ورزشی

حوزه های ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی شامل سه حوزه مختلف است. این حوزه‌ها عبارتند از:

  • برنامه پیشگیری و نگهداری
  • درمان در محل، قبل و پس از یک رویداد ورزشی
  • برنامه‌های توانبخشی برای کسانی که در طول یک رویداد آسیب دیده‌اند.

همانگونه که اشاره شد شما نباید اسپرت ماساژ را خودتان انجام دهید، حتی کسانی که تخصص کافی ندارند نباید این نوع ماساژ را بر روی اندام‌های مختلف بدن تان انجام دهند. برای انجام این نوع ماساژ بدن، فقط باید به مراکز ماساژ درمانی مراجعه کنید و یا یک درمانگر مخصوص برای خود داشته باشد.

هدف اسپرت ماساژ چیست؟

ماساژ انواع مختلفی داشته و هرکدام به منظور هدف خاصی طراحی و معرفی شده است. ماساژ ورزشی نیز به منظور آماده سازی، ریکاوری و بهبود عملکرد ورزشکار معرفی شده و شخص ماساژ دهنده (ماساژ تراپیست) با علم به هدف ورزشکار از ماساژ، شروع به ماساژ دادن شخص می کند.

با توجه به اینکه با گذشت زمان تعداد ورزشکاران و مسابقات رو به افزایش است، احتیاج به ماساژ برای ورزشکاران نیز روز به روز ضرورت بیشتری پیدا می کند. به قدری این حوزه از ماساژ رشد داشته است که امروزه ماساژ اسپرت دیگر یک مهارت و شغل شناخته شده و به صورت معمول برای سرعت بخشیدن به ریکاوری ورزشکاران و بهبود عملکرد ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

ماساژ اسپرت برای کشیدگی و دردهای عضلانی معجزه می کند و علاوه بر باز کردن این گرفتگی ها از تشکیل بافت اسکار در محل آسیب جلوگیری می نماید. علاوه بر این موارد گفته شده، ماساژ باعث می شود تا فیبرهای جدید ترمیمی که داخل بدن تولید می شوند دقیقاً در راستای فیبرهای عضلانی، رشد کرده و از آسیب دیدگی های احتمالی در آینده تا حد زیادی جلوگیری شود.

هدف ماساژ ورزشی

آیا ماساژ ورزشی برای همه افراد مفید است؟

به طور کلی اسپرت زمانی کاربرد دارد که دچار مشکل و آسیب شده باشید. البته ذکر این نکته لازم است که این ماساژ تنها به ورزشکاران اختصاص ندارد بلکه هر فردی که ورزش را جز فعالیت‌های روزانه خود قرار داده است در صورت بروز آسیب یا مشکلی می‌تواند از این ماساژ استفاده کند.
کاربرد ماساژ ورزشی تنها به هنگام بروز مشکل و آسیب خلاصه نمی‌شود بلکه برخی ورزشکاران پیش از ورزش و برای آمادگی و استقامت بیشتر در طول رقابت های ورزشی نیز از این ماساژ استفاده می‌کنند.

اگر چه ماساژ اسپرت مزیت‌های بی شماری دارد اما برای همه افراد نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. اگر موارد زیر در رابطه با شما صدق می‌کند، انجام ماساژ ورزشی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  • اگر تب دارید.
  • در صورت داشتن زخم باز یا سوختگی شدید
  • بیماری‌های عفونی پوست
  • دیابت
  • در صورت داشتن بیماری هموفیلی
  • کم خونی یا اختلالات عروقی
  • در صورت داشتن تومور یا هر گونه تورم پوستی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

close

سلام
اگر دنبال کلاس خاصی هستید نام و نام خانوادگی، تلفن و نام کلاس را با کلیک روی دکمه نارنجی پایین ثبت کنید. در اولین فرصت با شما تماس میگیریم.