افسردگی بعد از زایمان چیست؟

افسردگی بعد از زایمان چیست؟

تولد نوزاد برای هر پدر و مادری یکی از خاطره انگیزترین و بهترین دوران های زندگی است. والدین اغلب شاد و خوشحال هستند و تلاش می کنند با مرحله جدید زندگی خود سازگاری پیدا کنند. اما گاهی برخی از مادران و حتی پدران با احساسات متفاوتی این مرحله جدید را آغاز می کنند. غم و ناراحتی، خشم، ترس، افکار ناخوشایند، بیقراری و… از جمله این احساسات هستند.چیزی که متخصصان به آن افسردگی بعد از زایمان می گویند. ما در این مطلب می خواهیم به این بپردازیم که افسردگی بعد از زایمان چیست؟ چه علایمی دارد؟ و چگونه می توان آن را درمان کرد.

افسردگی بعد از زایمان چیست؟

افسردگی بعد از زایمان چیست؟ مهمترین سوالی که باید ابتدا به آن بپردازیم این است .

افسردگی بعد از زایمان نوعی از افسردگی است که همزمان با تولد نوزاد تازه در مادر (گاهی پدر ) بروز می کند. این افسردگی و کاهش خلق معمولا در چند روز اول تولد نوزاد بروز می کند و بیش از دو هفته ادامه دارد.

نکته : در صورتی که علایم خلقی دو هفته یا کمتر ادامه داشته باشد به آن اندوه بچه (Baby Blue) می گویند.

گاهی شروع علایم افسردگی اواخر بارداری و در مواردی نیز یک یا چند ماه بعد از زایمان است.  حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی بعد از زایمان، شروع علائمشان در طول دوران بارداری بوده است و این علائم پس از زایمان  هم ادامه داشته است.

علایم افسردگی بعد از زایمان چیست؟

علایمی که نشان می دهد شما افسردگی بعد از زایمان دارید:

کاهش خلق

اگر از خود می پرسید بارزترین نشانه افسردگی بعد از زایمان چیست؟ باید بگوییم به طور واضحی احساس کاهش خلق و غمگینی می کنید. مدام بی دلیل گریه می کنید یا فکر می کنید احساس غم و گریه شما متناسب با میزان مشکلی که برایتان پیش آمده نیست.

خستگی

تولد نوزاد تازه به هر حال مادر را درگیر بیخوابی و خستگی می کند و حدی از خستگی طبیعی است. اما اگر احساس می کنید انرژی برای انجام هیچ کاری ندارید و به شدت خسته هستید ممکن است نشان دهنده افسردگی شما باشد.

زودرنجی

حس می کنید نسبت به قبل حساس تر شده اید. سریع از رفتار و گفتار دیگران ناراحت یا عصبانی شده و به صورت نامتناسب با موقعیت واکنش نشان می دهید.

تغییرات خواب

به هر حال همان طور که بالاتر گفته شد مادری که تازه زایمان کرده خواب خوبی ندارد. اکثر مواقع در حال شیردهی و مراقبت از بچه است. اما اگر با وجود خستگی نمی توانید بخوابید، در حالیکه نوزاد خواب است در حال فکر و خیال هستید یا هنگامی که بچه خواب است با نگرانی از خواب بیدار می شوید می تواند نشان دهنده افسردگی بعد از زایمان باشد.

 
برای مشاهده بهترین مرکز مشاوره هر شهر بر روی دکمه مربوط به آن کلیک کنید.
تغییرات اشتها

کم اشتها شده اید؟ گرسنه نمی شوید یا فراموش می کنید غذا بخورید؟ بله این علامت افسردگی است. از طرفی برخی افراد برای فراموش کردن غم خود زیاد می خورند. این هم میتواند نشانه افسردگی بعد از زایمان باشد.

کاهش میل جنسی

کم شدن میل جنسی و عدم علاقه به رابطه جنسی در خیلی از افراد اتفاق می افتد و دلایل زیادی دارد. مانند درد، بی خوابی، خستگی و بی انرژی بودن. اما اگر برای مدت زیادی ادامه داشته باشد می تواند علامت افسردگی بعد از زایمان باشد.

عدم لذت بردن

حس می کنید نمی توانید مثل سابق از رویدادها، مسایل و چیزها لذت ببرید. هیچ چیز خوشحالتان نمی کند و هیچ اتفاق خوشایندی وجود ندارد.

افکار منفی

افکار منفی ممکن است طیف گسترده ای را شامل شود اما تعدادی از رایج ترین آنها این موارد است:

 مادر خوبی نیستم

 از عهده بچه داری بر نمی آیم

 نسبت به فرزندم آنقدرها که باید احساس دوست داشتن ندارم

از نوزادم بدم می آید

ممکن است به نوزاد صدمه بزنم

افسردگی ام بهتر نخواهد شد

احساس گناه

ممکن است به خاطر افکار بالا احساس گناه کنید. اینکه فکر کنید مادر خوبی نیستید، حس خوبی به نوزادتان ندارید یا نمی توانید از پس بچه داری بر بیایید به شما احساس گناه می دهد.

استرس و اضطراب

مدام اضطراب دارید و این نگرانی ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. مثلا نگران مریض شدن کودک هستید. نگران وزن نگرفتن یا ناتوان بودن در بچه داری هستید ویا مدام نفس کشیدنش را چک می کنید و می ترسید بمیرد.

معمولا مادران نوزادان تازه متولد شده نگران کودکشان هستند و این را مادران با تجربه تر مدام به آنها یادآوری می کنند که آنها هم این دوران را گذرانده اند و همه چیز کم کم بهتر می شود. اما در مادران افسرده این نگرانی بیش از حد بوده و تداوم دارد و حتی گاهی بدتر می شود.

ممکن است حتی برخی اختلالات اضطرابی نظیر پانیک و اضطراب شدید هم همزمان در مادر مشاهده شود.

ناامیدی

ممکن است حس کنید که هیچ چیز بهتر نخواهد شد. ممکن است فکر کنید که زندگی ارزش زیستن ندارد. حتی ممکن است فکر کنید که خانواده تان بدون شما زندگی بهتری خواهند داشت.

عدم مراقبت از کودک یا شیر دادن به او

دوست ندارید کودک را در آغوش بگیرید. تحمل ناآرامی و گریه هایش را ندارید. فکر می کنید دوست داشتنی یا زیبا نیست. حاضر نیستید از او مراقبت کنید و یا به او شیر بدهید. همه اینها نشانه های افسردگی پس از زایمان است.

کناره گیری از روابط اجتماعی

حوصله مهمانی و جمع را ندارید و تنهایی را ترجیح می دهید. از کنار دیگران بودن حس خوبی ندارید و آدم ها و حرفهایشان برایتان کسل کننده هستند.

افکار خودکشی

ممکن است افکار صدمه زدن به خود و پایان دادن زندگی تان را داشته باشید. این نشانه خطرناکی از افسردگی است و باید سریعا به روان پزشک یا روان شناس مراجعه نمایید

علایم روان پریشی

درصد کمی از مادرانی که افسردگی بعد از زایمان (1 از 1000 نفر) دارند در کنار نشانه های بالا، علایم روانپریشی مثل هذیان و توهم را نیز تجربه می کنند. دیدن افراد یا شنیدن صداهایی که دستوراتی مثل صدمه به خود یا نوزاد را شامل می شود. این مورد هم جزو مواردی است که فورا باید به روانپزشک مراجعه کنید.

افسردگی بعد از زایمان چیست؟

ملاک های تشخیص افسردگی پس از زایمان چیست؟

اگر می خواهید بدانید ملاک تشخیص از افسردگی پس از زایمان چیست؟ باید بگوییم اگر علایم خلقی بالا در طول بارداری یا چهار هفته پس از زایمان رخ داده باشند و برای بیش از دو هفته ادامه داشته باشند تشخیص افسردگی پس از زایمان گذاشته می شود. البته همان طور که بالا اشاره کردیم گاهی علایم چند هفته تا چندماه پس از زایمان بروز می کنند.

علت افسردگی بعد از زایمان چیست؟

هیچ دلیل مشخصی برای افسردگی پس از زایمان وجود ندارد. اما با این حال عوامل فیزیکی و عاطفی زیادی وجود دارند که ممکن است فرد را مستعد افسردگی پس از زایمان کند.  متخصصان معتقدند که این موضوع تا حد زیادی ناشی از تعامل بین شرایط ژنتیکی و محیطی است.

عواملی که فرد را پس از زایمان مستعد افسردگی می‌کند عبارتند از:

– سن مادر در زمان بارداری

-سابقه اختلالات خلقی درگذشته

– سابقه‌ی افسردگی یا اختلال دو قطبی قبل یا در طول بارداری

– سابقه افسردگی پس از زایمان در زایمان های قبلی

– سابقه افسردگی در افراد درجه یک خانواده

– عوارض زایمان از بارداری‌های قبلی

– تعداد فرزندان

 – تغییرات هورمونی ناشی از بارداری

– سابقه اختلال ملال قبل از قاعدگی (PMDD)

– تنهایی، عدم حمایت اجتماعی و تعارضات زناشویی

– همچنین مادرانی که نوزادانشان در بخش مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند و یا به دلیل ناباروری تحت درمان هستند و یا حتی دارای شرایطی مانند اختلالات تیروئید یا دیابت نوع یک و دو هستند، مستعد افسردگی پس از زایمان می‌باشند.

افسردگی بعد از زایمان چقدر طول می کشد؟

مدت زمان افسردگی بعد از زایمان را نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد . برخی مطالعات نشان داده اند که در بسیاری از بیماران، علائم افسردگی با گذشت سه الی شش ماه پس از بروز اولیه از بین می‌روند.

با این حال موارد زیادی هم وجود دارند که بعد از شش ماه علایم بهبود پیدا نکرده اند. در یک مطالعه در سال 2014 حدود 30 الی 50 درصد از موارد حتی بعد از گذشت یک سال هنوز هم دارای علائم افسردگی بعد از زایمان بودند. همچنین کمتر از نیمی از خانم‌های مورد مطالعه بعد از گذشت سه سال از تولد، هنوز هم دچار افسردگی بعد از زایمان بودند.

درمان افسردگی بعد از زایمان چیست؟

دارو درمانی و روان درمانی دو روش درمانی در دسترس هستند.

دارو درمانی:  برای موارد حاد و شدید (مانند کسی که افکار خودکشی یا صدمه زدن یه کودک یا علایم روانپریشی دارد) از دارو درمانی کمک گرفته می شود.

 داروهای ضد افسردگی حداقل 2 هفته طول می کشند تا شروع اثرگذاری بکنند. شما باید آنها را برای حدود 6 ماه پس از آغاز بهبودی مصرف کنید.

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی برای درمان افسردگی پس از زایمان وجود دارند. همه آنها به یک اندازه خوب هستند اما عوارض جانبی متفاوتی دارند. این داروها اعتیاد آور نیستند اما بعضی از آنها استفاده در شیر دهی امن تر هستند.

روان درمانی: برای موارد متوسط و خفیف غالبا از روان درمانی استفاده می شود. شناخت درمانی از جمله رویکردهایی است که اثرات مثبت آن در درمان افسردگی اثبات شده است.

گروه درمانی هم از موارد دیگری است که می تواند برای درمان شما مفید باشد. گروههای درمانی غالبا افرادی با مشکلات مشابه هستند که در یک گروه جمع شده و زیر نظر رهبر گروه و روان درمانگر درباره مسایل خود صحبت می کنند.

افسردگی بعد از زایمان چیست؟

 افسردگی بعد زایمان | چگونه به خودم برای بهبود کمک کنم؟

 درمان افسردگی بعد زایمان چیست؟ شاید بپرسید آیا راهی هست که بتوانید به درمان های دیگر خود سرعت ببخشید؟

 تعدادی از آنها را به شما می گوییم:

  • از اینکه افسرده شده اید نترسید. این را بدانید که شما تنها کسی نیستید که بعد از زایمان چنین مشکلی را تجربه می کنید.
  • دست از سرزنش خود یا شریک زندگیتان بردارید. زندگی به اندازه کافی خودش گاهی سخت می شود. دعوا و سرزنش چیزی را حل نمی کند. به جای آن سعی کنید یکدیگر را درک کرده و به هم عشق بورزید. 
  • از افراد نزدیک خود بخواهید شما را حمایت کنند. آنها باید به شما در انجام وظایف مادری کمک کنند. خوب است گاهی با آنها درد دل کنید و از احساساتی که تجربه می کنید حرف بزنید. اگر نمی توانید با کسی در این مورد حرف بزنید از روانشناس و مشاور کمک بگیرید.
  • استراحت کافی، خواب مناسب و خوردن غذاهای سالم و انرژی بخش را فراموش نکنید.
  • دمنوش های آرام بخش نظیر گل گاو زبان و سنبل الطیب رابه طور روتین استفاده کنید.
  • می توانید از شبکه های اجتماعی و گروههای مختلف در فضای مجازی کمک بگیرید. تجربه مادران دیگر در سایت هایی مانند نی نی سایت و گروههای تلگرامی با موضوعات مادرانه می تواند به شما کمک کند. 
  • در صورتی که می توانید روزانه نیم ساعت ورزش کنید.
  • برای خودتان وقت بگذارید. کارهایی که دوست دارید انجام دهید مثلا پیاده روی ، بیرون رفتن با یک دوست یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان.
  • از الکل و مواد مخدر برای آرام کردن خود استفاده نکنید. این موارد ممکن است به طور موقت حال شما را بهتر کند اما مطالعات نشان می دهد این دو اثرات بدی روی افسردگی داشته و در دراز مدت علایم را بدتر می کنند.

لینک مرتبط:

آپارات نیکارو

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

close

سلام
اگر دنبال کلاس خاصی هستید روی دکمه نارنجی پایین کلیک کنید. در اولین فرصت با شما تماس میگیریم.