هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی یکی از گروه های هنر می باشد و نمایش خلاق را نیز شامل می شود،  که افراد در این رشته هنری با استفاده از فیزیک بدن خود نقش آفرینی می کنند البته نقش آفرینی در این شاخه هنری نه تنها به وسیله فیزیک بدن شخص میسر است بلکه بسته به نوع نمایش هنرمندان می توانند از امکانات و ابزار دیگری جهت هنرنمایی استفاده نمایند.

اگر بخواهیم از لحاظ تاریخی هنرهای نمایشی را مورد بررسی قرار دهیم نیز باید بگوییم این شاخه هنری برای نخستین بار در تاریخ در سال 1711 نامی از هنرهای نمایشی به میان آمد. در آن زمان اولین باری بود که مردم با نام هنرهای نمایشی مواجه می شدند و مفهوم آن را درک می کردند. زمانی که هنرهای نمایشی معرفی گردید. مجموعه هنرهایی که بازیگر در آن نخستین حرف را برای گفتن دارد به نام هنرهای نمایشی معرفی شد. البته هنوز هم این تعریف دست نخورده است و بازیگر در هنرهای نمایشی مهم ترین رکن است اما امروزه با وجود امکانات و تجهزیرات مختلف که بازیگران می توانند از ان استفاده نمایند هنرهای نمایشی شکل جذاب تر و گیراتری به خود گرفته است.

و اما هنرهای نمایشی به خودی خود شامل زیرمجموعه هایی گسترده می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

  • موسیقی زنده
  • اپرا
  • بازیگری
  • تئاتر
  • نمایش عروسکی
  • سینما
  • شعبده بازی
  • داستان گویی
  • شاهنامه خوانی
  • نمایش های سیرک

نمایش خلاق به خودی خود یکی از مهم ترین مبانی آموزش در این فیلدهای آموزشی می باشد، البته هر یک از این زیرمجموعه ها نوع هنرنمایی به خصوصی میطلبد، به این معنا که ابزار هنرنمایی هر یک از این شاخه ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در مورد بازیگری تنها عنصر موثر که نقش آفرینی می کند بازیگران می باشد و در مورد نمایش عروسکی تنها گویش انسان به همراه عروسک ها است که جلوه ویزه ای به این هنر نمایشی اعطا می کند.

نمایش خلاق نیز یکی از انواع هنرهای نمایشی است که به نوعی همانند بازیگری و تئاتر کودک می باشد، شاید بهتر باشد بگوییم نمایش خلاق ابتدایی ترین مرحله از آموزش تئاتر کودک می باشد.  کودکان در ابتدایی ترین دوره های تئاتر کودک که به نمایش خلاق رایج است می آموزند به صورت کاملا طبیعی هنرنمایی کرده و ایفا نقش کنند. در نمایش خلاق کودک می آموزد به صورت بداهه ایفا نقش نماید. گاها والدین ابراز نگرانی می کنند که فرزند ما چطور قرار است به بازیگری حرفه ای تبدیل گردد، همانطور که به این موضوع اشاره شد هنرهای نمایشی ابتدایی ترین مرحله از تئاتر کودک است، اما ما در این مقاله به دو موضوع اشاره کردیم آیا می توانید ارتباط میان آنها را بیابید؟

اگر به یاد داشته باشید در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره شد هنر و خلاقیت دو عنصر جدایی ناپذیر هستند. امروزه محققان به میزان اهمیت یکسان آموزش و خلاقیت در ایفای هر هنر به خصوصی پی برده اند، اگر فردتمام اصول و مبانی هنر را آموخته باشد قطعا می تواند به فردی هنرمند تبدیل گردد اما فراموش نکنید که هنرمندان نیز در سطوح مختلفی وجود دارند، اگر اصول آموزشی با خلاقیت ترکیب شود نتیجه ای خارق العاده خواهد داشت. پس قطعا پیش از آن که کودک در محیطی آموزشی مواجه گردد که سراسر آموزش است و در تمام مدت به اصول و مبانی تئاتر یا هر هنر دیگر اشاره می شود قطعا فرصت بروز خلاقیت را از فرد می گیرد و این شخص هیچ گاه نمیتواند با استفاده از خلاقیت خود هنرنمایی کمد. اما اگر پیش از آن که کودک شما تحت آموزش های رسمی تئاتر قرار گیرد در مرحله ابتدایی تئاتر کودک یعنی در مرحله نمایش خلاق بیاموزد اولین رکن کلاس خلاقیتش است پس می آموزد که در تمام مراحل مجاز است از نبوغ خود استفاده کند و از این طریق خود را از سایر افراد متمایز سازد.

اهداف نمایش های خلاق

قطعا تمامی دوره های آموزشی که برگزار می گردد هدف به خصوصی در پی دارد، حتی تمامی مبانی که در این دوره ها توسط مربیان مطرح می شود هدف به خصوص در پی دارد. نمایش خلاق به عنوان یکی از مبانی تئاتر کودک به خودی خود اهداف والایی در پی دارد. نمایش خلاق شرایطی را فراهم می آورد تا کودک تجربه ای جدید کسب کرده و در محیطی به خصوص به بروز خلاقیت نمایشی خود بپردازد، درواقع نمایش خلاق به نوعی شرایطی را فراهم می کند تا کودک در شرایطی ایده آل تجربه هایی ارزشمند کسب کند و از این طریق می آموزد در جای جای زندگی خود به راحتی می تواند با استفاده از خلاقیت وجودی خود را به یک فرد متفاوت تبدیل سازد.

کودکان عاشق هنرنمایی هستند، اگر به بازی های کودکانه بنگرید به خوبی علاقه اجرای نمایش زنده و ایفا نقش های مختلف برای آنها را درک خواهید کرد. نکته ای که در تمامی کلاس های آموزشی مخصوص کودکان وجود دارد متد آموزشی است، تا کنون در مورد تمام آموزش های کودکان به این موضوع اشاره کردیم ذهن کودک به هیچ عنوان پذیرای آموزش هایی دشوار نیست و به هیچ عنوان پذیرای محیط های آموزشی خشک و بی روح نخواهد بود. ذهن کودک در سنین ابتدایی تنها به دنبال بازی و سرگرمی است. اگر قرار است در سنین کودکی آموزشی صورت گیرد تنها باید در قالب بازی باشد. اما بازی ها تنها باید به نحوی باشد که در برگیرنده آموزش های مورد نظر باشد. در مورد دوره های تئاتر کودک نیز این اصول آموزشی رعایت شده است. تمامی آموزش های تئاتر کودک منطبق با توانایی ذهنی افراد است، نمایش خلاق به عنوان اولین گام کودک در زمینه تئاتر است که کاملا به نوعی بازی است. گویی کودک در حال نقش بازی کردن است و بدون هیچ قاعده و قانونی باید به مکالمه با دوستان خود بپردازد.

لینک مرتبط :

آپارات نیکارو
تاثیر نقاشی بر کودکان
تاثیر هنر بر رشد کودکان
تاثیر نقاشی بر کودکان

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی