سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی

ما در این مقاله میخواهیم به سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی بپردازیم. تاانتها با ما همراه باشید.

خیلی از علاقه مندان به رشته کارگردانی بر این باور هستند که به محض ورود به کلاس کارگردانی تمامی فوت و فن های این رشته را آموخته و میتوانند وارد بازار کار شوند. در صورتی نه تنها رشته کارگردانی بلکه تمامی رشته ها نیازمند تجربه کسب کردن در محیط کاری است. علاوه بر آن ما باید بدانیم دقیقا به چه موسسه ای برای یادگیری میرویم و آن موسسه چه چیزهایی به ما آموزش میدهد . ما میخواهیم در سری مقالاتی تمامی سوالات کاربران در ارتباط با این رشته را پاسخ دهیم.

پس اگر تاامروز به مرور مقاله اصول اخلاقی در کارگردانی چیست ؟ و پیش نیازهای کارگردان حرفه ای شدن چیست ؟ نپرداخته اید . پیشنهاد میکنم ابتدا سری به آنها بزنید و بعد از آنکه بینش شما بهبود یافت به سراغ سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی بیاید.

مقدمه

خوب است بدانید که در تمامی موسسات آموزشی برای رشته کارگردانی دو مدل آموزشی وجود دارد. آموزش نوع اول عملی و آموزش نوع دوم به صورت کاملا تئوری میباشد. البته برخی از موسسات نیز با ادغام این دو روش به تدریس کارگردانی خواهند پرداخت. البته با توجه به سخت بودن مرحله آموزش در حالت عملی خیلی از موسسات از این بخش سرباز میزنند چراکه نیازمند تجهیزات و مکان های خاص میباشد.

در این ارتباط با اقای علیرضا موسی زاده مدیر بخش کلاس های ویژه موسسه بازیگری موج نو در مشهد به گفت و گو نشستیم. تااز تجربه ایشان در ارتباط با آموزش کارگردانی بهره مند شویم.

کیفیت آموزشگاه به چه عواملی وابسته است ؟

از نظر من کیفیت یک مجموعه به حضور اساتید خوب در آن ختم نمیشود. بلکه داشتن هنرجوهای پرتلاش و دغدغه مند نیز میتواند یکی از عوامل موثر بر کیفیت تدریس در یک موسسه باشد. برخی از هنرجویان برای رفع کنجکاوی یا گذراندن اوقاتی از روزمرگی هایشان به سراغ کلاس های هنری امده و بدون هیچ خروجی مطلوبی از روند آموزشی از ادامه کار انصراف میدهند. این نوع هنرجویان کیفیت آموزشگاه را هرچند با اساتید خوبی باشد پایین آورده و احساس رقابت و رشد را در همکلاسی های خود میکشند.

اما در این سالها بنده هنرجویانی داشته ام که نه برای سربازی و نه برای اینکه چه کسی راجع به آنها چه فکری کند و هزار مسئله دیگر به سمت کارگردانی نیامده اند. آنها تنها برای دغدغه مندی خود به کلاس آمدند و همجواری بااین نوع اشخاص باعث رشد در وجود هر شخصی میشود. چرا که آنها ایده دارند و دقیقا میدانند کجا هستند و برای چه به کلاس آمدند و اهداف کوتاه و بلند مدت فراوانی دارند.

بنده به شخصه به هنرجویان توصیه میکنم رزومه موسسات را مورد بررسی قرار دهند تا از کیفیت خروجی آنها مطلع شوند. چرا که در ابتدای امر آنها نمیتوانند کیفیت همکلاسی های خود را ارزیابی کنند. ولی میتوانند با خواندن سوابق موسسه پی ببرند که آیا این مجموعه در طی فعالیتی که داشته خروجی هم داده یا خیر و آیا نگرانی ای پیرامون هنرجویان خود نشان داده یا تنها با آوردم اساتید گران قیمت و درجه یک در صدد برگزاری یک کلاس یا ورکشاپ بوده و تماما این ضرر متوجه هنرجو میباشد. چرا که با هزینه گذاف بدون هیچ تحلیل و تجربه ای در دنیایی از داده ها رها شده است.

سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی
سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی

سرفصل های آموزشی در کلاس کارگردانی

همانطور که روش های آموزش هر موسسه با دیگری متفاوت است. سرفصل های آنها نیز میتواند متفاوت باشد. مثلا ما در مجموعه موج نو کلاسهایمان در چند ترم خلاصه میشود.

در ترم اول چه در مجموعه موج نو و چه درسایر مجموعه ها عموما به آموزش بحث های تئوری پرداخته میشود. این فصل ها شامل :

انواع نما – خط فرضی – انواع قاب بندی – پاس نگاه- نورپردازی – تا حدودی بازیگری – تا حدودی فیلم برداری و تا حدودی تدوین گفته میشود . همچنین راکورد – الگوهای فیلم سازی – دکوپاژ و میزان سن نیز در برخی موسسات از جمله موسسه ما گفته میشود.

تا اینجای کار تقریبا بیشتر موسسات شبیه به هم عمل میکنند و بیشتر در نحوه تدریس متفاوت هستند. اما از این ترم به بعد تفاوت انتخاب هنرجو مشخص میشود. چرا ؟ برای اینکه پاره ای موسسات در همان ترم کار خود را تمام فرض کرده و به هنر جو گواهی نامه میدهند . اما در موسسات با درجه بندی بالاتر دلسوزی بیشتری وجود دارد .برای مثال در موسسه موج نو ما در ترم دوم کارگردانی هنرجو را به سر لوکیشن برده و در پروژه ها از او یاری میگیریم . همچنین این روند آموزش ادامه دار است و هنرجو میتواند بعد از یادگری تئوری در ترم یک از داده های خود در ترم دو بهره مند شود و در کنار اساتید خود سعی و خطا کند.

لینک مرتبط :

پیش نیازهای کارگردان حرفه ای شدن چیست ؟
اصول اخلاقی در کارگردانی چیست ؟
آپارات نیکارو
بهترین کلاس کارگردانی مشهد
معرفی بهترین کلاس بازیگری تهران
معرفی کلاس فیلم نامه نویسی تهران
معرفی بهترین کلاس تدوین فیلم
معرفی بهترین کلاس نقد فیلم در تهران
چگونه وارد حرفه فیلمبرداری شوم ؟

 

 

لطفا امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی