آشنایی با رشته سینما و رشته بازیگری و کارگردانی

انتخاب رشته کنکور یکی از مهم ترین تصمیم ها برای یک داوطلب است، زیرا تاثیر زیادی در موقعیت و آینده شغلی او دارد. همان طور که برخی از داوطلبان به به رشته های مهندسی یا پزشکی علاقه دارند، داوطلبانی هم هستند که به رشته های هنری مانند عکاسی، نقاشی، بازیگری، موسیقی و رشته سینما علاقه دارند. این داوطلبان روحیه بسیار هنری دارند و اگر در رشته های دیگر تحصیل کنند، شاید خیلی به موفقیت نرسند و زمان خود را هدر بدهند.

ریشه سینما

کلمه سینما از زبان یونانی گرفته شده است که معنی آن جنبش می باشد.  برادران لومیر که دو برادر فرانسوی بودند اولین مخترع دوربین فیلمبرداری به اسم سینماتوگراف بودند که اسم سینما هم از همین گرفته شده است. اولین فیلم تصویر متحرک در سال 1895 به اسم کارگردان در حال خروج از کارخانه لومیر توسط آنها ساخته شد و اولین نمایش عمومی این فیلم در 28 دسامبر 1895 در پاریس برگزار شد.

سینما را هنر هفتم می‌گویند و سینما هنری است که با ضبط تصویر و ترکیب آن با صدا مفهوم خاصی را به مخاطب منتقل می‌کند. رشته سینما با سایر رشته های هنری در ارتباط است و از آن استفاده می‌کنند می‌توان گفت که سینما مجموعه ای از تصاویر و صداها را طرح می کند که با رعایت کردن یک سری اصول هدف خاصی را دنبال می کند که تفکر مورد نظر را به مخاطب انتقال دهد.

هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینه‌های مختلف علوم انسانی، علوم ارتباطات،‌ ادبیات و رشته‌های مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده می‌کند. کارشناسی سینما یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن تربیت افراد متعهد و متخصص در این رشته است تا نیازهای جامعه رادر زمینه‌های مختلف هنر سینما پاسخگو باشد. این رشته دارای 4 گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی،‌ کارگردانی و فیلمبرداری است

فیلم و سینما

قبل از ظهور شبکه های اجتمائی، بیشتر سرگرمی مردم، سینما، تلویزیون و تئاتر بود. سینما، به عنوان هنر هفتم، تنوعی مدرن در تئاتر ایجاد کرد. سینما به مخاطب فرصت می دهد حداقل برای چند ساعت بنشیند و آزاد باشد. همه اقشار جامعه از سینما لذت می برند. در واقع سینما هنری است به صورت تصویری اتفاقات را ضبط می کند و با ترکیب قسمت های مختلف و ارائه آنها همراه با صدا، به مخاطب حس های مختلفی را انتقال می دهد. هدف از ارائه این رشته در دانشگاه، تربیت نیزوهای متخصصی است که نیاز های مختلف حوزه سینما در جامعه را پاسخگو باشند.

رشته سینما یکی از جالب ترین رشته های هنری هست که دارای طرفدار بسیاری می باشد. اما نکته جالب توجه این رشته این است که با بازیگری کاملا متفاوت است!!! رشته سینما با استفاده از صدا و تصویر تلاش میکند تا هر چیز قابل توجه اعم از برش های زندگی ، وقایع تاریخی، حتی رسوم مختلف و غیره را برای مردم تهیه کرده و به معرض نمایش بگذارد. سینما امروزه به یک ابزار و صنعت مهم هر کشور تبدیل شده است.

ماهیت رشته سینما

سینما از نظر محتوایی متکی به موارد متعددی مانند علوم انسانی، علوم ارتباطی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، علوم ادبیاتی، علوم سیاسی و دیگر حوزه ها می باشد. برای انتخاب این رشته به عنوان رشته تحصیلی دانشگاهی می بایست که داوطلب در کنکور هنر شرکت نماید. در نیکارو ما بهترین برگزارکنندگان کلاس های آموزشی را به خانواده ها و دانش آموزان معرفی می کنیم. بستری هستیم تا به انتخاب کلاس های مورد علاقه تون کمک کنیم و از رضایتمندی و تجربیات به اشتراک گذاشته شده شرکت کنندگان مطلع شوید.  

رشته سینما دارای 4 گرایش زیر می باشد:

  • تدوین
  • فیلم نامه نویسی
  • کارگردانی
  • تصویربرداری

گرایش‌های مختلف در رشته سینما

هنر سینما از نظر محتوا مبتنی بر زمینه‌های گوناگون علوم انسانی، علوم ارتباطات،‌ ادبیات و رشته‌های مختلف هنری بوده و از نظر تکنیکی از مباحث فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک استفاده می‌کند. کارشناسی سینما یکی از دوره‌های آموزش عالی است که هدف آن تأمین افراد متعهد و متخصص دراین رشته است تا نیازهای روزافزون جامعه رادر زمینه‌های مختلف هنر سینما پاسخگو باشد. این رشته دارای 4 گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی،‌ کارگردانی و فیلمبرداری است. در ادامه به بیان سرفصل‌های هریک از این گرایش‌ها می‌پردازیم:

دروس مشترک در گرایش‌های مختلف سینما

فرهنگ عامه،‌ آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان، آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان، آشنایی با هنرهای تجسمی، تاریخ فلسفه، جامعه‌شناسی،‌ موسیقی، اصول و مبانی ارتباطات، طراحی مقدماتی، تمثیل شناسی، روانشناسی،‌ تاریخ اجتماعی ایران، تاریخ اجتماعی جهان، شناخت رنگ، معماری، ریتم‌ در هنرها، تاریخ سینما، عکاسی،‌ گزارش‌نویسی، مبانی هنرهای نمایشی، اصول فیلمنامه‌نویسی، اصول فیلمبرداری، مبانی تدوین، اصول کارگردانی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش تدوین

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، مستندسازی، تولید برنامه‌های تلویزیونی، آشنایی با سبک‌های سینمایی، موسیقی فیلم،‌ تدوین، موسیقی، تئوری‌های تدوین، ترکیب ‌بندی تصویر، شناخت تحلیلی تدوین،‌ پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمنامه نویسی

آشنایی با متون نمایشی فیلم، ‌تحلیل فیلم، سبک‌های ادبی جهان، شخصیت‌شناسی،‌ تاریخ ادبیات نمایشی، داستان‌نویسی، فیلمنامه نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، قصه در ادیان، آشنایی با ادبیات کودکان،‌ نمایشنامه‌نویسی، تحلیل فیلمنامه، تصویرنامه نویسی، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش کارگردانی

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، آشنایی با متون نمایشی، مستندسازی، تحلیل فیلم، تولید برنامه‌های تلویزیونی،‌آشنایی‌ با سبک‌های سینمایی، موسیقی فیلم،‌ جلوه‌های خاص،‌ اصول بازیگری، کارگردانی، شیوه‌های رهبری بازیگر، مدیریت تولید، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمبرداری

صدا، لابراتوار فیلم، تحلیل فیلم، جلوه‌های خاص، فیزیک نور و عدسی، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک، فیلمبرداری، شناخت مواد خام، پرسپکتیو رنگ و نور، نورپردازی، ترکیب‌بندی تصویر، گریم، تصویربرداری، پروژه نهایی.

این مطلب را هم از دست ندهید:

استعدادهای مورد نیاز برای رشته سینما

اگر شما هم علاقه مند به رشته سینما هستید و دوست دارید کارگردان شوید یا فیلم نامه نویس باید اول در خود توانایی های زیر را تقویت نمایند.

  • علاقه و استعداد هنری ذاتی
  • اطلاعات عمومی هنر
  • تجربیات هنری
  • تسلط بر زبان و ادبیات فارسی
  • آشنایی با عکاسی
  • خلاقیت ذهنی بالا
  • قدرت بیان خوب
  • روحیه اجتماعی قوی

آینده شغلی رشته سینما

با توجه به جایگاه سینما در جامعه و استقبال مردم از فیلم ها و سریال ها و دیگر برنامه ها، نیاز به تولید برنامه ها رو به افزایش است و به مراتب نیاز به نیروی انسانی نیز افزایش میابد. لذا فارغ التحصیلان این رشته در صورت کسب مهارت کافی میتوانند وارد عرصه کار شوند و یا حتی در صورت داشتن سرمایه می توانند خود اقدام به تولید نماید.

بیشتر افراد در جامعه وقتی صحبت از شغل های مرتبط با سینما و بازیگری می شود، افرادی با درآمد های بالا را تصور می کنند. همانطور که در بالا گفتیم زمینه های شغلی این رشته بسیار متنوع است. به همین دلیل شاهد بازه های درآمدی متفاوتی هم برای افراد هستیم. میانگین درآمد فارغ التحصیلان این رشته می تواند بین 3 میلیون تا 10 میلیون باشد. اما برای برخی از افراد  در صورت داشتن سابقه کاری خوب و شرکت در پروژه های با بودجه مالی خوب می توانند درآمد های بالای 100 میلیون هم داشته باشند.

فارغ‌التحصيلان اين رشته به عنوان گروهي از هنرمندان جامعه در انتقال مفاهيم فرهنگي، هنري و اجتماعي نقش عمده‌اي دارند. اين فارغ‌التحصيلان توانائي عهده دارشدن مسئوليتهاي موجود در هنر سينما اعم از كارگرداني، فيلم نامه نويسي، فيلمبرداري، تدوين را دارا بوده، مي‌توانند جذب مراكز هنري و آموزشي گردند.

این مطلب را هم از دست ندهید:

دانشگاه بهتر است یا آموزشگاه آزاد سینمایی؟

حتما این سوال در ذهنتان پیش آمده که برای ورود به دنیای سینما از کجا باید شروع کنید و چگونه می‌توانید به این دنیای بزرگ قدم بگذارید؟ فضای کار سینما، فضایی پر رقابت است و به همین خاطر کارگردانی یا بازیگری کار ساده ای نیست. ممکن است با خود فکر کنید که با خواندن کتاب‌های آموزشی یا تماشای ویدئوها و دوره های آنلاین می‌توان با فضای سینما آشنا شد، اما واقعیت چیز دیگری است. 

گرچه با مطالعه کتاب یا دیدن ویدئوهای انلاین می‌توان با مباحث این حوزه آشنا شد، اما به دلیل فضای رقابتی که در دنیای سینما وجود دارد، بهترین کار این است که از طریق شرکت در آموزشگاه های سینمایی معتبر، دانش و مهارت خود را افزایش دهید. حضور در کلاس بازیگری، کارگردانی، یا تدوین این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در کنار یادگیری، با افراد فعال در حوزه سینما و تلویزیون آشنا شوید و شانس بیشتری برای ورود به دنیای سینما داشته باشید. 

برخی از بزرگان حوزه سینما با رفتن به دانشگاه هنر و یا دانشگاه صدا و سیما برای تحصیل در رشته بازیگری، رشته سینما، رشته کارگردانی نمایش و هر آنچه تقریبا به این حوزه مربوط بشود مخالف هستند. البته طبق شنیده ها و گفته ها، اصغر فرهادی که پرچم دار سینمای ایران است، لیسانس خود در رشته تئاتر (گرایش ادبیات نمایشی) از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و مدرک فوق لیسانس خود را در همین رشته (گرایش کارگردانی) از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده و فعالیتش در سینما را نیز از انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کرده است.

پس این امر کاملا یک تصمیم شخصی ست. اما نکته حائز اهمیت این است که بخش تئوری سینما و منابع آموزشی که در آن سالیان تدریس میشد تقریبا به روز و همگام با سینمای جهان بود. مهمتر از آن تنها سینمای ما که همان سینمای بدنه است، تحت تاثیر و تاثر بر سینمای جهان بود. سینما درگیر چالش های فراوان در بعد فرهنگی و تلاش برای تحولی بنیادین بود. اصغر فرهادی در آن سالیان آغازگر نهضت پیشرو سینما شد و مسیرش را تا به اینجا ادامه داد.

واقعیت امر این است که در شهرستان ها و به خصوص شهرهای کوچکتر فرصت چندانی برای کشف استعداد و عرض اندام کردن در این حوزه وجود ندارد. نه کلاس خوبی وجود دارد، نه ورکشاپ بازیگری یا کارگردانی که توسط استادی مطرح برگزار شود. حتی بعضا هیچ کارگاه عملی نیز وجود ندارد. 

بنابراین اگر شما ساکن شهرهای کوچک هستید، تنها جایی که می توانید برای یادگیری به آن مراجعه کنید، انجمن سینمای جوان یا کانون سینماگران جوان است، البته اگر در شهر شما فعالیت داشته باشند. معمولا اساتید این مجموعه ها از کارکشته های همان حوزه در آن شهر هستند و بعضا از لحاظ علمی بسیار تاثیرگذار و قابل احترام می‌باشند.

رشته بازیگری سینما و تئاتر و رشته کارگردانی

حال که با رشته سینما و گرایش های مختلف آن آشنا شدیم، در ادامه به بررسی و معرفی رشته بازیگری سینما و تئاتر، و رشته کارگردانی خواهیم پرداخت. رشته بازیگری سینما و تئاتر و رشته کارگردانی از رشته های دانشگاهی هنر هستند و در ادامه به توضیح بیشتر این رشته ها میپردازیم.

کارگردانی تلویزیون (رشته تئاتر و بازیگری)

کارگردانی تلویزیونی یک رشته کاربردی است و هدف آن تربیت نیروی متخصص، متعهد و خلّاق برنامه‌ساز در جهت سیاست‌های سازمان صدا و سیما است؛ افرادی که به یاری معلومات و مهارت‌های فنی، تکنیکی، هنری …

صدا و سیما از همه هنرها؛ از جمله موسیقی، معماری، ادبیات، نقاشی، طراحی، خطاطی و عکاسی بهره می‌گیرد. به همین خاطر، دانشجوی کارگردانی تلویزیون باید اطلاعات هنری گسترده‌ای در همه این زمینه‌ها داشته باشد. اما متأسفانه گاه داوطلبان شرکت‎ کننده در مصاحبه حضوری این دانشکده، از مهمترین و بدیهی‌ترین اطلاعات هنری بی‌خبر هستند. کارگردانی تلویزیون در کل در دو گرایش نمایش و مستند در دانشگاه ارائه می‌شود.

کارگردانی تلویزیون – گرایش نمایش

کارگردانی تلویزیونی یک رشته کاربردی است و هدف آن تربیت نیروی متخصص، متعهد و خلّاق برنامه‌ساز در جهت سیاست‌های سازمان صدا و سیما است؛ افرادی که به یاری معلومات و مهارت‌های فنی، تکنیکی، هنری و تحلیلی، زمینه ساخت و تولید انواع برنامه‌های تلویزیونی را فراهم می‌آورند. در واقع کارگردان تلویزیون کسی است که ذهنیت خود را با استفاده از آموزش‌های کلاسیک و آکادمیکی که در خصوص برنامه‌سازی تلویزیون در طول دوران تحصیل کسب کرده است، به تصویر می‌کشد و با خلاقیت و نوآوری به تولید برنامه‌های تلویزیونی می‌پردازد. در این میان، دانشجویان گرایش نمایش، به مطالعه، پژوهش و تجربه در کارگردانی انواع برنامه‌های داستانی تلویزیون اعم از سریال‌ها، برنامه‌های کوتاه‌ و تله‌تئاترها می‌پردازند. به عبارت دیگر، دانشجویان این گرایش، روش‌های طراحی و تولید یک برنامه داستانی از عرصه ایده تا ساخت در استودیو یا واحد سیار، پخش و ارزشیابی آن را فرا می‌گیرند و در این میان با چگونگی نقد و تحلیل برنامه‌های تلویزیونی، تحولات اجرا، تصویرنامه‌نویسی، جلوه‌های خاص، طراحی صحنه، شیوه‌های بیان و نحو‌ه ارتباط تنگاتنگ فرم و محتوا آشنا می‌شوند.گفتنی است که تمامی این دروس همراه با فعالیت‌های عملی و کارهای کارگاهی است تا دانشجویان با استفاده از امکانات و تجهیزات کاربردی دانشکده و سازمان صدا و سیما بتوانند، تجربه و مهارت لازم را برای ساخت و تولید برنامه‌های داستانی تلویزیونی شامل سریال، برنامه های کوتاه و تله تئاترها کسب نمایند.

گفتنی است که تمامی این دروس همراه با فعالیت های علمی و کارگاهی است تا دانشجویان با استفاده از امکانات و تجهیزات کاربردی دانشکده و سازمان صدا و سیما بتوانند، تجربه و مهارت لازم را برای ساخت و تولید برنامه های داستانی تلویزیونی کسب نماید.

کارگردانی تلویزیون – گرایش مستند

با اشتیاق دوربین را به دست می‌گیرد و شتابان در موج جمعیت، در بازارها، کنار رودخانه‌ها و در حاشیه جنگل‌ها به دنبال سوژه می‌گردد.این، بخشی از دنیای کارگردانی مستند است؛ دنیایی که حیطه بسیار گسترده و وسیعی دارد و از یک سو شامل گزارش خبری، ورزشی و اجتماعی می‌شود و از سوی دیگر مستند مردم‌شناسی یا طبیعت را در برمی‌گیرد. در واقع مستند، خوراک بسیار مهمی برای تلویزیون است و خیلی از برنامه‌های تلویزیونی؛ از جمله گزارش‌های اجتماعی، ورزشی، مردم‌شناسی یا مستند‌های طبیعت در این حیطه قرار دارد. از همین‌رو، از سال گذشته مستندسازی به عنوان یکی از گرایش‌های کارگردانی تلویزیون در دانشکده صدا و سیما مطرح گردیده است و دانشجویان این گرایش با آموزش دروسی از قبیل فرم و محتوا در مستند تلویزیونی، ژورنالیسم تلویزیونی و مجله تلویزیونی، اطلاعات لازم را برای مستندسازی کسب می‌کنند.

در این گرایش با اشتیاق دوربین را دست می گیرد و شتابان در موج جمعیت، دربازار ها، کنار رودخانه ها ودر حاشیه جنگل ها به دنبال سوژه می گردد. زمانی دیگر از رازهای نهفته در سینه ی کوهستان و کویر نشینان آگاهی می یابد و آیین ها، آداب و رسوم وسوگ مناطق مختلف ایران را به یاری عدسی دوربین خود به تصویر می کشد تا تنوع فرهنگی و تعدد میراث های فرهنگی ایران را به نمایش گذارد.

این بخش از دنیای کارگردانی مستند است، دنیایی که حیطه ی بسیار گسترده و وسیعی دارد و از یک سو شامل گزارش ورزشی و اجتماعی می شود و از سوی دیگر مستند مردم شناسی یا طبیعت را در برمی گیرد.

مستند خوراک بسیار مهم تلویزیون است و خیلی از برنامه های تلویزیونی، از جمله گزارش های اجتماعی، ورزشی، مردم شناسی، و طبیعت و حیات وحش در این حیطه قرار دارد. از همین رو مستند سازی به عنوان یکی از گرایش های کارگردانی تلویزیون در دانشکده صدا و سیما مطرح گردیده است.

فرم و محتوا، نویسندگی برای مستند، مستندسازی، تاریخ و نقد فیلم مستند، ژورنالیسم تلویزیونی، سمینار بررسی مستند سازان، مجله تلویزیونی.

توانایی های مورد نیاز یک مستندساز

یک مستند‌ساز باید فردی صبور، دقیق و تیزبین باشد. برای مثال، یک کارگردان مستند طبیعت، گاه لازم است که ساعت‌ها در گوشه‌ای بنشیند تا از پرنده‌ای که می‌خواهد در لانه خود به جوجه‌اش غذا بدهد، فیلمبرداری کند. صدا وسیما از همه ی هنرها ازجمله موسیقی، معماری، ادبیات، نقاشی، طراحی، خطاطی و عکاسی بهره می گیرد.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رشته هایی را در دانشکده صدا و سیما ارائه می دهد که دانشجویان آن پس از فارغ التحصیلی، شغل تعریف شده ای نیز در سازمان داشته باشند، اما فرصت های شغلی فارغ التحصیلان، تنها به سازمان صدا و سیما محدود نمی شود. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سازمان های دست اندر کار تولید برنامه و مراکز برنامه سازی تبلیغاتی،نهادهای دولتی از قبیل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و… فعالیت نمایند.

رشته تحصیلی نمایش (رشته نمایش در هنرستان)

اين عبارت ساده كه عنوان يك نمايشنامه آمريكايي اثر “ويليام سارويان” مي‌باشد، علت وجودي تئاتر را توجيه مي‌كند. چرا كه تئاتر توسط افرادي در جهان آفريده شده كه نمي‌توانند در مقابل نياز به سلام گفتن مقاومت كنند.

آنچه خوانديد بخشي از سخنان “ريچارد برتن” بازيگر بزرگ تئاتر و سينماي كشور انگلستان، در معرفي ماهيت هنر تئاتر است. هنري كه امروزه ضرورت حفظ و حراست از آن بيش از هر زمان ديگر احساس مي‌شود. چرا كه در قرن بيست و يكم ايجاد ارتباط، مهم‌ترين عامل در زندگي است و تئاتر كه مجموعه‌اي از تمام هنرهاي بشري از جمله نقاشي، موسيقي، شعر و ادبيات است؛ ژرف‌ترين راه براي برقراري ارتباط فرهنگي، اجتماعي و سياسي با ديگري است. به همين دليل امروزه ما كمتر جامعه‌اي را در دنيا مي‌توانيم تصور كنيم كه داراي شكلي از هنر نمايش نباشد.

البته براي رسيدن به يك تئاتر واقعي كه بتواند وسيله‌اي براي ارتباط باشد، بايد از آموخته‌هاي ديگران بهره گرفت و سپس خود آفريد؛ يعني يك تئاتر خوب بيش از وسايل تكنيكي وامكانات، نيازمند دانش تئاتر است. چون وقتي دانش تئاتر محور كار باشد، خلاقيت‌هاي هنري و فني، جاي خالي بسياري از عوامل ديگر را جبران مي‌كند و چه بسا عامل ابداع نيز مي‌گردد.

ولي يك هنرمند بدون شعور تئاتري اگر تمام امكانات نمايشي را نيز در اختيار داشته باشد، باز يك پايش لنگ است.از همين‌رو امروزه رشته نمايش به عنوان يكي از رشته‌هاي مهم هنري در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي تدريس مي‌شود اين رشته در مقطع‌ كارشناسي‌ داراي‌ 5 گرايش‌ ادبيات‌ نمايشي‌، كارگرداني‌، بازيگري‌، صحنه‌آرايي‌ و نمايش‌ عروسكي‌ است‌.

رشته نمایش – گرايش‌ ادبيات‌ نمايشي‌

هر متن‌ نمايش‌ علاوه‌ بر هدفي‌ كه‌ متن‌ به‌ خاطر دست‌يافتن‌ به‌ آن‌ به‌ رشته‌ تحرير درمي‌آيد، متكي‌ و پايدار بر سه‌ عامل‌ اساسي‌ شخص‌ بازيگر، عمل‌ و بيان‌ است‌ كه‌ در تركيب‌ با يكديگر نمايشنامه‌ را ايجاد مي‌كند. در گرايش‌ نمايشنامه‌نويسي‌، دانشجو مي‌آموزد كه‌ چگونه‌ يك‌ نمايشنامه‌ را براي‌ اجرا بر روي‌ صحنه‌ بنويسد؛ يعني‌ چگونه‌ خود را جاي‌ يك‌ يك‌ افراد نمايش‌ گذاشته‌ و شخصيت‌ آنها را به درستي‌ خلق‌ كند‌ و با ايجاد گره‌هاي‌ نمايشي‌ و بازكردن‌ آنها، نمايش‌ را از اول‌ تا آخر به‌ جلو ببرد.

دروس مشترک رشته نمایش

تاريخ‌ نمايش‌، جامعه‌شناسي‌، آشنايي‌ با ادبيات‌ كهن‌ ايران‌ و جهان‌، آشنايي‌ با هنرهاي‌ تجسمي‌، اصول‌ و مباني‌ ارتباطات‌، آشنايي‌ با هنر در تاريخ‌، آشنايي‌ با ادبيات‌ معاصر ايران‌ و جهان‌، فرهنگ‌ عامه‌ و تمثيل‌شناسي‌، تاريخ‌ فلسفه‌، آشنايي‌ با تعزيه‌، مباني‌ دكور و صحنه‌آرايي‌، مباني‌ نمايشنامه‌نويسي‌، مباني‌ بازيگري‌، مباني‌ نمايش‌ عروسكي‌، روش‌ تحقيق‌ و تدوين‌ پايان‌نامه‌، نمايش‌ در ايران‌.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ ادبيات‌ نمايشي‌:
آشنايي‌ با متون‌ فارسي‌نمايشي‌ ، تاريخ‌ ادبيات‌ نمايشي‌ ، اصول‌ و فنون‌ نمايشنامه‌نويسي‌، داستان‌نويسي‌، سبكهاي‌ ادبي‌ جهان‌، نقد در نمايش‌ ، شخصيت‌شناسي‌، ديدن‌ و تحليل‌ نمايش‌، آشنايي‌ با فيلمنامه‌نويسي‌، نمايشنامه‌نويسي‌ راديو و تلويزيون‌، پايان‌نامه‌.

رشته نمایش – گرايش‌ كارگرداني

در قديم‌ كارگردان‌ تنها مراقب‌ بود كه‌ “وحدت‌ نمايش‌” حفظ‌ شود اما امروزه‌ كارگردان‌ مسؤوليت‌ “معني‌” آن‌ را نيز برعهده‌ دارد. كار هنري‌ كارگردان‌ را مي‌توان‌ به‌ دو مرحله‌ تقسيم‌ كرد. نخستين‌ بخش‌ تهيه‌ و تدارك‌ و مشتمل‌ بر انتخاب‌ متن‌، تجزيه‌ و تحليل‌ آن‌ و انتخاب‌ بازيگر است‌ و بخش‌ دوم‌ كار عملي‌ با بازيگران‌؛ يعني‌ فرآيند تمرين‌ مي‌باشد.
دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ كارگرداني‌:
كارگرداني‌، تحليل‌ نمايشنامه‌، نمايش‌ ايمائي‌، امكانات‌ صحنه‌، موسيقي‌ صحنه‌، موسيقي‌ در نمايش‌، شيوه‌هاي‌ نمايش‌ در ايران‌، سبك‌ها و شيوه‌هاي‌ اجرا، ماسك‌ و گريم‌، دكور، اصول‌ كارگرداني‌ نمايش‌ راديوئي‌، ديدن‌ و تحليل‌ نمايش‌، اجراي‌ كارگاهي‌ نمايش‌هاي‌ ايران‌، تركيب‌ در صحنه‌، اصول‌ كارگرداني‌ نمايش‌ تلويزيوني‌، پايان‌نامه‌.

رشته نمایش – گرايش‌ بازيگری یا رشته بازیگری

بازيگري‌ در مفهوم‌ حرفه‌اي‌ آن‌، كشف‌ حقيقت‌ بي‌ هيچ‌ ابهامي‌ در گفتار نويسنده‌ و انتقال‌ اين‌ كشف‌ به‌ تماشاگر است‌. در واقع‌ بازيگر، يعني‌ كسي‌ كه‌ با صداقت‌ تمام‌ به‌ آنچه‌ بر روي‌ صحنه‌ مي‌گذرد، ايمان‌ داشته‌ باشد و با تمام‌ وجود نقش‌ خود را بر روي‌ صحنه‌ تجربه‌ كرده‌ و در واقع‌ بر روي‌ صحنه‌ زندگي‌ كند.بايد گفت كه هنر بازيگري در طول تاريخ پيشرفت قابل توجهي داشته و روش‌ها و تكنيك‌هاي مختلفي در اين هنر ايجاد شده است. در نتيجه امروزه تحصيل آكادميك بازيگري ضروري است.

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ بازيگری (رشته بازیگری در هنرستان)

امكانات‌ صحنه‌، نمايش‌ ايمائي‌، تحليل‌ نمايشنامه‌، بدن‌، بيان‌، شيوه‌هاي‌ نمايش‌ در ايران‌، ماسك‌ و گريم‌، سبك‌ها و شيوه‌هاي‌ اجرا، شخصيت‌شناسي‌، تربيت‌ حس‌، بازيگري‌، اجراي‌ كارگاه‌هاي‌ نمايش‌هاي‌ ايراني‌، بازيگري‌ سينما، ديدن‌ و تحليل‌ نمايش‌، بازيگري‌ راديو و تلويزيون‌، پايان‌نامه‌.

رشته نمایش – گرايش‌ صحنه‌آرايی

يك‌ صحنه‌آرا با توجه‌ به‌ امكانات‌ سالن‌ و دستگاه‌هاي‌ مكانيكي‌ موجود، فضاي‌ كلي‌ نمايش‌ را ايجاد مي‌كند و به‌ همين‌ دليل‌ طراح‌ نور، طراح‌ لباس‌ و چهره‌پرداز زير نظر وي‌ فعاليت‌ مي‌كنند. همچنين‌ يك‌ صحنه‌آرا تلاش‌ مي‌كند تا به‌ ساده‌ترين‌ وجه‌، حس‌هاي‌ موجود در نمايش‌ را به‌ ياري‌ دكور ايجاد نمايد چون‌ حتي‌ يك‌ رنگ‌ نامناسب‌ در صحنه‌، مي‌تواند فضا را مخدوش‌ كند.

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ صحنه‌آرايی

طراحي‌ و نقاشي‌، نقشه‌كشي‌، شناخت‌ مواد، آشنايي‌ با فضاهاي‌ سنتي‌ ايران‌، آشنايي‌ با طراحي‌ و دوخت‌ لباس‌، تاريخ‌ تحولات‌ دكور، امكانات‌ صحنه‌، كارگاه‌ رنگ‌، پرسپكتيو در صحنه‌، نور در صحنه‌، تاريخ‌ لباس‌ در غرب‌ و ايران‌، ماسك‌ و گريم‌، شيوه‌هاي‌ نمايش‌ در ايران‌، ديدن‌ و تحليل‌ نمايش‌، كارگاه‌ دكور و صحنه‌آرايي‌، اجراي‌ كارگاهي‌ نمايش‌هاي‌ ايراني‌، طراحي‌ صحنه‌ نمايش‌ عروسكي‌، آشنايي‌ با صحنه‌ سينمائي‌ و تلويزيوني‌، صوت‌، پايان‌نامه‌.

رشته نمایش – گرايش‌ نمايش‌ عروسكي

نمايش عروسكي يكي از قديمي‌ترين شيوه‌هاي نمايش است كه در دوران‌هاي گذشته هنگامي كه ظاهراً سرگرمي‌هاي كمي وجود داشت، جوانان و پيران از هر طبقه اجتماعي شيفته آن بودند چون با آن كه عروسك‌ها بي‌جان هستند، نمايش عروسكي نزديك‌تر از هر شكل نمايشي با تماشاگر رابطه برقرار مي‌كند و عروسك‌گردان با مهارت بسيار، نظريات اخلاقي، سياسي واجتماعي خود را از طريق نمايش بازگو مي‌كند.

در حال‌ حاضر نمايش‌ عروسكي‌ رونق‌ گذشته‌ را ندارد و در بسياري‌ از كشورها تنها شيوه‌اي‌ از تئاتر كودك‌ و نوجوان‌ قلمداد مي‌شود. حتي‌ اگر ما نيز آن را شيوه‌اي از تئاتر كودك و نوجوان قلمداد كنيم، بايد براي‌ پاسخگويي‌ به‌ خيل‌ عظيم‌ كودكان‌ و نوجوانان‌ كشورمان‌ به‌ آموزش‌ اين‌ شيوه‌ از نمايش‌ بپردازيم‌ تا دانشجويان‌ رشته‌ تئاتر ضمن‌ آشنايي‌ با ساخت‌ و كار انواع‌ عروسك‌ها از جمله‌ عروسك‌ نخي‌، ميله‌اي‌، دستكشي‌ و سايه‌اي‌ و همچنين‌ آموزش‌ فن‌ صدا بتوانند در اين‌ زمينه‌ مهارت‌هاي‌ لازم‌ را كسب‌ كنند.

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ نمايش‌ عروسكی

كارگاه‌ نمايش‌ عروسكي‌، طراحي‌ و نقاشي‌، فن‌ بيان‌، نمايشنامه‌نويسي‌ عروسكي‌، موسيقي‌ در نمايش‌، شناخت‌ مواد، تاريخ‌ نمايش‌ عروسكي‌، آشنايي‌ با فضاهاي‌ سنتي‌، موسيقي‌ در نمايش‌ عروسكي‌، ماسك‌ و گريم‌، شيوه‌هاي‌ نمايش‌ در ايران‌، كارگرداني‌ نمايش‌ عروسكي‌، طراحي‌ صحنه‌ نمايش‌ عروسكي‌، آشنايي‌ با ادبيات‌ كودكان‌، ديدن‌ و تحليل‌ نمايش‌ عروسكي‌، بازيگري‌ نمايش‌ عروسكي‌، كودك‌ و نمايش‌، پايان‌نامه‌.

توانایی های مورد نیاز یک طراح صحنه

هنر تئاتر يك‌ هنر جمعي‌ است‌؛ يعني‌ يك‌ هنرمند تئاتر نمي‌تواند به‌ تنهايي‌ فعاليت‌ كند به‌ همين‌ دليل‌ بايد فردي‌ انعطاف‌پذير بوده‌ و توانايي‌ كار گروهي‌ را داشته‌ باشد. همچنين‌ لازم است فردي‌ خلاق‌ و نوآور باشد. يك‌ بازيگر بايد علاوه‌ بر صداي‌ رسا و بدون‌ تنش‌ و لرزش‌ و آمادگي‌ جسماني‌ خوب‌، انديشه‌اي‌ پويا و حسي‌ قوي‌ داشته‌ باشد تا بتواند فضاي‌ ذهني‌ نمايش‌ را تصور كرده‌ و بازسازي‌ كند. دانشجوي‌ ادبيات‌ نمايشي‌ نيز بايد قلم‌ خوبي‌ داشته‌ و اطلاعات‌ عميقي‌ در مورد اقتصاد، روانشناسي‌، جامعه‌شناسي‌، فرهنگ‌ و ادبيات‌ ايران‌ و جهان‌ داشته‌ باشد و همچنين‌ صبور و با حوصله‌ باشد چون‌ نوشتن‌ يك‌ نمايشنامه‌ روزها و حتي‌ ماه‌ها طول‌ مي‌كشد.

موقعيت‌ شغلی طراح صحنه در ايران

هنر تئاتر كه‌ به‌ تعبيري‌ همزاد انسان‌ است‌، برجستگي‌ و اهميت‌ خاصي‌ دارد. چون‌ نماد ارزشمندي‌ از شعائر، جشن‌ها، سوگ‌ها، فرهنگ‌ و انديشه‌ يك‌ جامعه‌ است‌. به‌ همين‌ دليل‌ بايد به‌ آموزش‌ و گسترش‌ اين‌ هنر اهتمام‌ ورزيد.

يعني‌ نبايد سالنهاي‌ تئاتر ما به‌ چند سالن‌ در شهر تهران‌ محدود شود و نبايد فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ تئاتر بيكار بوده‌ يا شغلي‌ بي‌ارتباط‌ با تحصيلات‌ دانشگاهيشان‌ داشته‌ باشند. اما متأسفانه‌ در عمل‌ بسياري‌ از فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ جذب‌ بازار كار نمي‌شوند و با اين‌ كه‌ در چند سال‌ اخير شاهد رشد قابل‌ توجه‌ هنر تئاتر بوده‌ايم، اما هنوز اين‌ هنر به‌ توجه‌ بيشتر مالي‌ و معنوي‌ نيازمند است‌. البته‌ در حال‌ حاضر نيز يك‌ فارغ‌التحصيل‌ مستعد اين‌ رشته‌ كه‌ خلاقيت‌ و دانش‌ لازم‌ را داشته‌ باشد، هيچ‌ وقت‌ بيكار نخواهد ماند و حتي‌ به‌ جاي‌ اين‌ كه‌ او به‌ دنبال‌ كار باشد، ديگران‌ به‌ دنبال‌ او خواهند بود و مي‌تواند در مراكز دولتي‌ مثل‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌، سازمان‌ تبليغات‌ اسلامي‌ يا صداوسيما مشغول‌ شود يا در گروه‌هاي‌ آزاد هنري‌ فعاليت‌ اجرايي‌ داشته‌ باشد.

4.3/5 - (13 امتیاز)

6 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با رشته سینما و رشته بازیگری و کارگردانی»

  1. سلام وقت بخیر کسی که کاردانی به کارشناسی معماری هست میتونه برای ارشد سینما بخونه؟و رشته ی تیاتر برای دانشگاه هست؟

    1. سلام تارا عزیز. بله، محدودیتی نداره، میتونی ارشد هر رشته ای که تمایل داری شرکت کنی. فقط باید به مباحث کارشناسی اون رشته اشراف داشته باشی.
      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری…

    1. سلام قاسم عزیز
      بسیار خوشحالیم که این میزان از علاقمندی را در شما دیدیم.
      لطفا درخواست کلاستون رو از طریق گزینه “درخواست کلاسی دارید” مطرح کنید و شماره تماستون رو هم برای تیم پشتیبانی وب سایت نیکارو قرار بدید.
      به زودی با شما تماس خواهیم گرفت.

      نیکارو؛ در جریانِ یادگیری

  2. اسرا سادات حیدرهایی

    سلام من برای سال دبگه انتخاب رشته دارم و میخوام برم رشته ی تآتر و برای دانشگاه. هم سینما ایا شهرستان دامغان در هنرستانش رشته ی تآتر داره!؟ یا در تهران هم اگر بخوایم بریم برای دبیرستان خوابگاه میتونیم بگیریم!؟

    1. سلام اسرا عزیز. متاسفانه از هنرستان ها اطلاعی نداریم و فقط در زمینه معرفی آموزشگاه ها فعالیت میکنیم. باید شماره هنرستان های مختلف رو پیدا کنید یا حضوری برای انجام تحقیقات برید. موفق باشید 🙂

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

راهنمایی میخوای؟ | گفتگو با پشتیبانی